Hvad må du egentlig på de Sociale Medier?
2021 var næsten kun lige begyndt, da vi blev anmeldt til Forbrugerombudsmanden. Det gjorde vi for ikke at have overholdt retningslinjerne i forbindelse med nogle konkurrencer i december. Af en følger, som hellere ville anmelde end gå i dialog.
Vi var i chok!
Der kørte samtaler mellem Spanien og Danmark, hvor begge parter var ret meget i det røde felt. Jeg er glad for, at vi havde hinanden og at jeg ikke stod med den følelse helt alene. For det var en vild følelse. Vi er et helt nystartet firma midt i en corona-pandemi, og vi ville lave en adventskonkurrence til vores medlemmer, altså jer – hvor vi bare gerne ville gøre nogle mennesker glade ved at give dem nogle gaver.
Vi rådførte os derfor med en advokat, og vi læste op på reglerne på Forbrugerombudsmandens hjemmeside og i deres mange vejledninger.
Vi gjorde os virkelig umage. Jeg havde hørt rygter om de meget komplicerede regler og om at det kan være virkelig svært at gennemskue.
Netop derfor læste jeg den ene guide efter den anden og følte mig sikker på, at vi havde styr på reglerne for konkurrencer.
Alligevel fik vi lavet en fejl. Vi havde ikke fået skrevet ordet “reklame”, fordi gaverne kom fra en samarbejdspartner. Vi forsøgte ikke at skjule noget eller snige skjult reklame ind i vores opslag.
Vi begik en fejl, og det tager vi selvfølgelig det fulde ansvar for, men …
Nu har vi lagt det bag os.
Vi har snakket med en super sød og forstående medarbejder fra Forbrugerombudsmanden. Vi slap med en advarsel og en god samtale.
Så et godt råd til alle jer nystartede, reglerne er ikke simple, og det er åbenbart heller ikke alle, der er gode mennesker, så sørg for at læse reglerne godt igennem, inden du poster.
Jeg har nu snakket med Sarah Hedegaard Rasmussen fra Borreskov Kommunikation – ekspert i netop sociale medier og de kringlede regler. Hun har sagt ja til at hjælpe os i denne jungle.
Vi har ikke lyst til, at nogle af jer skal stå i samme situation, som vi gjorde. Og vi synes også, at det ville være ærgerligt, hvis I slet ikke tør at kaste jer ud i konkurrencer på insta og facebook – for det kan faktisk give virkelig god opmærksomhed.
Jeg bad Sarah Hedegaard Rasmussen sætte ord på typiske fejl og misforståelser og gode overvejelser, som man kan gøre sig som nystartet virksomhed.
De kommer her:
3 typiske fejl og misforståelser:
1: Husk at være eksplicit omkring konkurrencens vilkår. Vi ser ofte konkurrencer, hvor selve vilkårene – altså de krav og betingelser, der knytter sig til selve deltagelsen, ikke er udpenslet tilstrækkeligt. Du skal som afsender bl.a. huske at skrive, hvordan og hvornår vinderen udtrækkes. Du skal nævne præmiens værdi, betingelserne for levering med mere. Ellers lever konkurrencen ikke op til Markedsføringsloven. Og ja, det bliver en lang smøre! Men når det gælder konkurrencer, er for meget info bedre end for lidt 🙂
2: Ifølge Facebooks egne regler for konkurrencer må du ikke bede folk om at tagge andre i en kommentar eller opfordre dem til at dele konkurrencen. Alligevel er det noget, vi ofte ser virksomheder gøre. Det er ikke kun i strid med Facebooks regelsæt, men kan også være problematisk ift. Markedsføringsloven, da det bliver betegnet som spam, når du tagger din ven på en virksomheds opfordring. Du må dog gerne kræve, at folk skal skrive navnet på en person, så længe…
3: …du er HELT eksplicit omkring, at det ikke er en præmis at tagge. Generelt skal du være helt tydelig i dine formuleringer. Hvis du fx skriver, at man “kan tagge”, vil den gængse bruger forstå det som om, at det er noget, man SKAL, hvis man vil have chance for at vinde. Du kan i stedet fx skrive: “skriv i en kommentar, hvem du vil forkæle med præmien”. Så kan man selv bestemme, om man skriver “sin mor” eller vælger at tagge. Det skal altid være op til modtagerne selv 🙂
3 gode overvejelser:
1: Overvej, hvor meget du kræver af folk i dit konkurrenceopslag. Hvis man både skal like din side, tage et billede og uploade det i tråden med en kommentar, kan det være, at man falder fra – simpelthen fordi det er for tidskrævende og uigennemskueligt at deltage. Overvej også, at kommentarer kan skabe mere værdi end likes. Især hvis du spørger om noget, du gerne vil have svar på.
2: Du må godt have som præmis, at folk skal like din side for at kunne være med i konkurrencen. Men overvej, at det ikke nødvendigvis er kvalitetsfølgere, du får denne vej. Især ikke, hvis din præmie ikke har nogen som helst relation til din virksomhed. Og nu hvor vi taler om præmier…
3: …så er det en god ide at overveje, hvad du sætter på højkant. Hvis du sælger tøj, hvorfor så sætte biografgavekort på højkant. Hvis du i stedet udlodder et af dine produkter, så er der større chance for, at du når ud til folk, som rent faktisk er interesserede i dig og dit produkt. Folk, som du potentielt kan skabe en værdifuld relation til 🙂
Vigtigste regler
Derefter bad jeg Sarah beskrive de vigtigste regler, når du skal lave konkurrencer på de sociale medier og når du tagger andre virksomheder i dine opslag.
De regler er helt opdaterede og kan læses her: Do’s and Don’ts
Du kan nørde endnu mere rundt i reglerne her hos Forbrugerombundsmanden:
Hvis du har brug for professionel rådgivning om netop dette emne, kan du kontakte vores nye ekspert her hos Freeliving.
Borreskov Kommunikation har nemlig sagt ja til at være ekspert hos os. De giver jer 15% på rådgivning, hvis I ønsker sparring inden I kaster jer ud i disciplinen. Det er jeg ret sikker på, at vi selv vil benytte os af næste gang!
Vi er super glade for at have Borreskov Kommunikation med. Velkommen ombord;) Du kan læse mere om dem her og booke en aftale Borreskov Kommunikation.
Og ja, det bliver en lang smøre! Men når det gælder konkurrencer, er for meget info bedre end for lidt 🙂