Sådan tager du eventyret med hjem
Vækkeuret ringer. Klokken er 06.25 mandag morgen. Det regner garanteret. Vi kender nok alle sammen følelsen af, at hverdagen minder om flad cola. Når vi rejser ud og skaber nye eventyr, skinner solen altid, og det bobler i hele kroppen. Hvordan fastholder vi følelsen af eventyr i hverdagen, imens vi venter på, at corona pakker sydfrugterne sammen? Det giver jeg mit bud på her.
Selvom Danmark er skønt, har det været underligt at komme tilbage til vores gamle hverdag. Det er på mange måder også en helt ny hverdag. Det er første gang, at min mand og jeg begge driver egen virksomhed, og det er første gang, at vi har et skolebarn, der skal møde klokken otte. Hverdag betyder konventioner, struktur og madpakker.
Men hov. Nogle af de mest frigjorte opfindere og tænkere gennem tiden har netop formået at udnytte strukturen til at øge deres kreativitet. De har formået at sætte kreativiteten på formel ved at skabe et rum til deres tanker. Derudover har de elimineret daglige, og ligegyldige, valgmuligheder. Tag for eksempel Steve Jobs fra Apple, der gik med de samme højhalsede rullekraver, fordi det gav ham mentalt overskud til det, han helst ville bruge sin energi på.
Downsize er det nye sort
Vi rejste ud med tre kufferter, og dermed begrænsede vi mængden af tøj og daglige valgmuligheder (samt oprydning). Vi blev nærmest opslugt af alle vores egne ting, da vi kom hjem, og vi har indset, at vi slet ikke har behov for så mange ting. Derfor har vi fyldt vores bil tyve gange og kørt ting til genbrug eller solgt det. Det skaber meget mere værdi at være rig på livet end på ting.
Jeg havde en følelse af at være enormt iderig, imens vi boede i Spanien. Ideerne blomstrede. Da vi kom hjem, stoppede det brat. Min kalender og mit hoved var igen blevet flydt op med aftaler, planer og ting, jeg burde få styr på. Jeg mistede al min kreative energi. Jeg følte, at den fisk, der svømmede rundt i det spanske øhav, var skyllet op på stranden og slet ikke kunne bevæge sig længere. Til sidst aflyste og udskud jeg en masse aftaler, som ikke var nødvendige. Det føltes som det mest forbudte i hele verden, men samtidig vidste jeg, at det var livsnødvendigt – for mig. Nu har jeg så vidt muligt mødefri en til to hele dage om ugen.
Den hemmelige ingrediens
Vi var helt høje på lykke og kærlighed på vores rejseeventyr, og jeg blev ramt på daglig basis af lykkeglimt. Selv da vi var spærret inde i seks uger under corona. Det lyder surrealistisk, men måske netop fordi vores forventninger var lave, prøvede vi at skabe daglige højdepunkter. Det var meningen, at vi ville arbejde midt på dagen, når lillebror sov lur, men hver dag tilberedte vi en lækker frokost med vores datter i køkkenet og hørte børnelydbøger bagefter. Nu tænker jeg tilbage på det, som et af højdepunkterne i vores dagligdag. Nærværet er den hemmelige ingrediens. Når vi er helt til stede i nuet, uden forventninger og konventionspres, kommer lykken snigende.
Jeg har indset, at følelsen af eventyr og frihed godt kan genskabes, men det kræver aktive valg. Er man lagt i benspænd af sin egen kalender, er det op ad bakke.
Følelsen af frihed i hverdagen handler for os om impulsive legeaftaler, et køleskab fyldt med mad til uventede gæster og at kunne nyde et glas vin i efterårssolen på vores havetrappe. Også på en mandag. Det vil vi prioritere, imens vi planlægger nye eventyr.
Mød Helle Rosendal.
En gang om måneden vil du kunne møde vores nye faste skribent Helle, som deler sine synspunkter om den frie livsstil og iværksætteri.
Det skaber meget mere værdi at være rig på livet end på ting.
Om Helle Rosendal
Helle Rosendahl (1985) er stifter af Storytelling Akademiet, der hjælper iværksættere og større organisationer med at skabe stærke fortællinger med afsæt i passion, der gør en forskel rent strategisk og på bundlinjen.
I januar 2020 sagde hun op i Microsoft og rejste 5 mdr. til Spanien med sin familie, der består af hendes mand og to børn. De kom tilbage til Danmark i sommeren 2020, så deres datter kunne starte i skole i Danmark. Helle er klar på mere eventyr, og hendes mål er at skabe en virksomhed, der giver hende frihed til at arbejde, hvor hun har lyst.
Helle er storyteller by heart, og hun er eminent til at skabe stærke fortællinger, der gør en forskel rent strategisk og på bundlinjen. Hun har tidligere været ansat som Storyteller i Microsoft Danmark, og det var her, hun i særdeleshed fandt sin passion for strategisk storytelling. Hun har en konsulentbaggrund og har arbejdet for dels et PR-bureau samt et af Danmarks førende bureauer inden for finansiel kommunikation og investor relations. Inden hun kom til Microsoft, var hun en del af presseteamet i Maersk Gruppen, hvor hun arbejdede med at positionere Maersk som thought leader inden for global handel.
Anerkendelse: Hun er tildelt to priser i Mircosoft for storytelling, the Comms Cup EMEA Region (nov17) samt The Global Communications Excellence Award i kategorien ‘Captivating the audience’, der uddeles årligt (maj18).