En guide til patent, varemærke og spam, så du bliver klædt på til at overholde reglerne.
Se mere om Liga Law her.
Guide til patent, varemærke og spam
Vi har allieret os med en endnu en ekspert. Advokat Dorthe Vejs, som er partner hos Liga Advokater og er specialiseret inden for retsområder som immaterialret, markedsførings- og forbrugerret, har svaret på vores spørgsmål.
Brænder du inde med flere spørgsmål om disse emner, kan du sende os en mail, så finder vi svaret til dig.
Hvis du har fået patent på en opfindelse, må ingen udnytte din opfindelse uden din tilladelse i 20 år.
Hvad er et patent og hvornår skal/kan jeg tage patent på min opfindelse?
Et patent er en form for beskyttelse eller registreret ejerskab, som du kan ansøge om, hvis du har gjort en opfindelse. Patentet giver dig ret til at kontrollere, hvem der bruger opfindelsen, til hvad og i hvilke sammenhænge. Hvis du har fået patent på en opfindelse, må ingen udnytte din opfindelse uden din tilladelse i 20 år.
Du kan overveje at ansøge om patent på din opfindelse, hvis din opfindelse er en af følgende:
- En ny komponent eller et originalt produkt, fx den kendte smørboks med låg, som er at finde i mange danske køleskabe.
- En industriel proces eller fremstillingsmetode, fx en ny måde at bearbejde plastik på, så det bliver nemmere at lave poser.
- En ny maskine eller nyt udstyr til en fremstillingsproces.
Du skal overveje nøje, om du skal søge om patent på din opfindelse. Potentielt kan et patent være af stor værdi for din forretning, men det koster mange penge at ansøge om et patent, og det er en meget tidskrævende proces.
Hvordan beskytter du dit navn og logo?
For at varemærkeregistrere et navn, slogan eller logo, kræver det blandt andet, at følgende 3 krav er opfyldt:
- Dit navn, slogan eller logo skal ikke blot være beskrivende. Du kan altså ikke få varemærke på en betegnelse, der udelukkende beskriver din vare – som fx “dybderensende lotion” eller “slidstærke tæpper”. Dette er beskrivelser, som andre også har brug for til at beskrive deres produkter, og der kan derfor ikke opnås varemærkeret hertil.
- Dit navn, slogan eller logo må ikke vildlede forbrugeren eller være i strid med dansk ret. Det betyder i praksis, at du fx ikke kan bruge ordet “guld” i beskrivelsen af dine smykker, hvis smykkerne er uægte. Det betyder også, at du ikke må anvende en beskyttet titel som “autoriseret psykolog”, hvis ikke du er uddannet psykolog. Anvender du falske varebetegnelser, er det i strid med den danske lovgivning.
- Dit navn, slogan eller logo må ikke indeholde officielle statskendetegn. Hvis du ønsker at anvende en krone eller et flag, skal du have tilladelse til det.
Hvad får du ud af at registrere dit varemærke?
Når du registrerer dit varemærke, fremtidssikrer du det. Et varemærke er mere end bare din virksomheds navn. Omkostningerne hertil er tilmed ganske begrænsede og er ikke tidskrævende.
En registrering giver dig bl.a. disse fordele:
- Varemærket er kernen i dit brand og dermed også i forbrugernes kendskab til din forretning. Varemærket er derfor en del af at beskytte det omdømme, du opbygger hos dine kunder.
- Varemærket kan forhindre, at andre kopierer dit brand. Med et varemærke står du væsentligt stærkere i en eventuel konflikt. Et varemærke giver dine investorer sikkerhed.
- Med et registreret varemærke kan du som hovedregel ikke risikere at skulle trække dine produkter tilbage i en eventuel tvist med andre brands. Derfor sikrer du et samarbejde med investorer, der med større tryghed kan satse på dig og dit brand.
Dette kan du beskytte som varemærke:
- Ordmærker: Alt hvad du kan skrive med almindelige tegn. Fx Hummel eller AGF.
- Figurmærker: Logoer mm.
- Formmærker: Varemærker i tredimensional form, hvor selve varens form, udstyr eller emballage udgør varens kendetegn. Fx Adidas tre striber.
- Positionsmærker: Varemærker som består af den særlige måde, hvorpå varemærket er anbragt eller fastgjort på produktet.
- Mønstermærker: Varemærker der udelukkende består af et sæt elementer, der gentages regelmæssigt.
- Farvemærker: Varemærker der udelukkende består af en enkelt farve uden konturer eller en kombination af farver uden konturer.
- Lydmærker: Kendingsmelodier og signaturlyde som fx Hjem Is-klokkerne og Dolbys introduktionslyd.
- Bevægelsesmærker: Varemærker der består af eller omfatter en bevægelse eller en ændring i placeringen af varemærkets elementer.
- Multimediemærker: Varemærker der består af eller bliver til af en kombination af billede og lyd (fakta og mere viden om emnet kan findes her).
Spamforbud
Hvad må man egentlig som virksomhed?
Må man sende mails ud til potentielle kunder? Og hvad med spørgeskemaer – er de omfattet af spamforbuddet?
Hvis du er i tvivl om dette og usikker på, om du kommer til at bryde loven, kan du læse svar på de fleste spørgsmål her hos Forbrugerombudsmanden.