Sådan skriver du en rejseartikel.

Når du nu alligevel er derude i verden og oplever en masse fede steder, hvorfor så ikke skrive og tjene penge på rejseartikler.

Kristian Sjøgren har skrevet tonsvis af rejseartikler de seneste 10 år for både Børsen, Berlingske, Politiken og for flere andre magasiner.

Lyt med her, når han giver dig sine bedste tips til, hvordan du skriver dine artikler, og hvordan du afsætter dem til forskellige medier.

Sådan kontakter du medierne og afsætter artikler.

Når du skal ud på en destination, så skal du huske at tage nogle rigtig gode billeder, for det er billederne du sender med i dit pitch inden du har skrevet artiklen.

Gode billeder er høj opløsning og i bredformat. Sørg for at tage mange forskellige, så du kan sælge flere artikler fra samme sted, men med forskellige vinkler.

Du kan ikke sælge de samme billeder til forskellige medier.

Du behøver ikke tage kontakt til medierne inden du rejser ud, men først når du har dine billeder og din vinkle på historien, så sender du dem 5 billeder og et pitch. Husk at navngiv dine billeder, så redaktøren kan se, hvor de er fra. De gider ikke have img47000 eller noget i den dur. Det er også vigtigt, at du ikke sender for mange billeder i dit pitch eller i det hele taget. Det er ekstra arbejde for redaktøren, og det gider de ikke.

Pitch kan eksempelvis være. Medellin i Colombia graffiti- tour. Sælg historien om hvordan de kriminelle har brugt graffiti til at komme ud af kriminalitet.

Du kunne sælge flere historier ind fra Medellin. For eksempel de 5 bedste upcoming spisetsteder, eller følg med i Pablo Escobars fodspor. Så har du allerede 3 forskellige vinkler til dine artikler, som du kan afsætte – og det må man gerne.

Du skriver til den ansvarshavende på den pågældende medie. Det kan enten være at de har en rejseredaktør, som de har på Børsen, eller en chefredaktør som de har på Femina eller Jyskfyske medier, hvor en hurtig google søgning fortæller at det er Søren Thorup du skal have fat i.

Det vigtige er, at du får fat i den rigtige, og du kan altid ringe til mediet og høre, hvem der har ansvar for det område.

Disse medier har både Kristian og Mille afsat rejseartikler til

  1. Børsen betaler cirka 3000-4000 kroner pr artikel.
  2. Politiken har udliciteret det til et mediebureau, og jeg tror, de kun betaler  1500 kroner pr artikel.
  3. Berlingske betaler 3000-4000 kroner pr artikel.
  4. ALT for damerne. Varierende pris.
  5. Femina. Varierende pris.
  6. Vores Børn betaler ca. 2500 kroner
  7. Heartbeats betaler 1500 kroner pr. artikel. Det er kun online. Jeg har skrevet den mest læste rejseartikel på deres site i 2019.
  8. Min Båd betaler ca. 3000 kroner pr artikel.
  9. Vagabond rejsemagasin. Deres takster er generelt lave, hvilket skyldes at de meget ofte arrangerer eller sørger for at rejseomkostningerne er betalt.
    Ligeledes bestiller de som oftest mere end en artikel af gangen, når de
    sender en journalist afsted. De opfordrer alle journalister til også at
    sælge til andre medier, blot beder de om, at materialet til Vagabond er
    unikt. (Dette er ikke alle medier, der vil have det. Så generelt pas på med at artiklerne ligner hinanden for meget). Deres pris pr. artikel ligger mellem 500-2500 kroner.
  10. Travelmore.dk aflønner efter opgaven. Regn med det ikke er højt, Men sig nej til alt under 1500 kroner.

Men der findes også andre som for eksempel rejsrejsrejs og backpackerplanet.dk

Det vigtigeste er, at du skal huske at tage gode billeder, for dem kan du ikke tage om, teksten kan du altid rette i og gøre bedre.

Vagabond rejsemagasin har delt hele deres vejledning til Freelancere med os. Se den herunder.

Rejsemagasinet Vagabond FREELANCEGUIDE

Inspiration til Kristians artikler og hans skrivestil

Kristian leger i den grad med sit sprog, og udfordrer hele tiden sin pen.

Hvordan han gør det, har vi også lavet en video om, som hedder, sådan bliver du ekspert på dit område.

Men her får du først tre gode råd til at skrive en god rejseartikel:

  1. Leg med sproget.
  2. Drop klicheerne. Læs artiklen om dette, og hvorfor der er vigtigt.
  3. Vær uortodoks (lade være med at gør det alle andre gør) Bladene vil elske dit personlige touch.

Se videoen for alle tipsene, og læs Kristians rejseartikel om costa Rica her, og Om Montenegro her. Du kan også læse denne her artikel om at rejse igennem USA i en van, eller hans rejseartikel om Sri Lanka her. Lur hans skrivestil, og brug hans tricks.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.