Mille Sjøgren

STIFTER AF FREELIVING, DIGITAL NOMADE OG UDE PÅ BALLADE.

Klar, parat, start: Tjeklisten til dit kick off på de sociale medier

Af Liva Manghezi. Digital journalist, community manager og projektleder.

Du har måske lavet din første post på LinkedIn, men ellers er det lige oppe over, at du skal til at slå dørene op for din virksomhed. Men der er mange overvejelser om, hvordan du skal kommunikere og interagere med dine kommende kunder. Åh ja, og så er der alt det tekniske! Læs tjeklisten til dit kick off på de sociale medier, og vær klar til at poste i morgen. Hvor skal du være? Det korte svar: Dér, hvor dine kommende kunder er. Lav grundig research om målgruppen og brug din egen gode mavefornemmelse som vejviser. Måske er de kun på LinkedIn? Eller debatterer de ivrigt på Twitter? Skal du fange dem på Instagram?

Tag en beslutning:

Tag en beslutning om, hvilke kanaler du vil sætte ind på til at starte med. Beslut dig også for, hvor ofte du vil udkomme. Husk at det vigtigste er at være konsekvent – så bedre at sætte et helt realistisk mål end at være overmodig fra starten. Tag fx de første skridt således: Mine kommende kunder er på: LinkedIn et par gange om ugen, Instagram hver dag, Facebook måske én gang om ugen og Twitter meget sjældent.

Jeg vil bruge min energi på: LinkedIn og Instagram Jeg vil udkomme: Én gang om ugen på LinkedIn og tre gange om ugen på Instagram. Nu skal du i gang med at overveje, hvilken slags indhold og stemme, du skal udkomme med. Er du underholdende? Sårbar? Kritisk? Du skal idéudvikle på, hvilken slags indhold du skal lave. Bliv gerne konkret, også på den visuelle del: Er det en lille grafik? Billeder af dig selv? Af dine produkter?

Start med én ting, og så er det vigtigste faktisk bare at afprøve forskellige versioner, og se hvordan det virker. Både Facebook, Instagram og LinkedIn har gode analyseværktøjer, der fx kan vise dig, hvor mange du når ud til og hvordan de interagerer med dit indhold. Udover de store overvejelser, er her et par gode fif til, hvordan du helt konkret kan komme i gang med at opbygge dit brand på sociale medier:

Prep dine kanaler

Lav indhold – også selvom du ikke har nogle følgere. Ingen har lyst til at følge en profil, der ikke har noget indhold. Hvordan skal de så vide, hvad de har sagt ja til at følge med i? Lav min. 10-15 opslag på din Instagram konto, inden du begynder at reklamere for kanalen.

Strømlinede profiler

– Sørg for at din virksomheds profil- og coverbillede er det samme på alle kanaler.

– Sørg også for, at din profiltekst er relativt ens på tværs af kanaler.

– Højdepunkter på Instagram (brug dem til at give dine følgere en introduktion til, hvad du står for).

– Business konto på Instagram.

Planlæg dine opslag – så du ikke skal være online for at være til stede.

Hav værktøjskassen i orden

Datatools – fx Google Analytics, Facebook Pixel, Facebook Business Manager og Instagram Insights. Brug YouTube til at finde gode introduktioner til værktøjerne, der hjælper dig med at forstå, hvilket indhold der virker.

Fra personlig til business profil

– Sørg for at omdanne din (virksomheds) profil på Instagram til en Business Account. Så får du flere features og mere indsigt.

– Leg med dit visuelle udtryk (i enkle redigeringsprogrammer som fx VSCO, Unfold eller Canva).

– Skeduler dine opslag, så du ikke skal være online for at være til stede. Du kan fx bruge Facebooks Kreatørstudie eller tredjepartsprogrammer som Hootsuite, Planoly, Ingramer m.m.

Liva Manghezi er en af vores SoMe eksperter

Når man koger de sociale medier ned til en lille bitte bouillonterning, er der selvsagt ting der ikke er til at tage (og smage) på.

YouTube er et fantastisk sted at hente hjælp, og en simpel bevidsthed om at søge på engelsk gør en kæmpe forskel for ekspertisen. Der findes også mange gode supportgrupper på Facebook, og ellers er du altid velkommen til at hive fat i mig på LinkedIn eller gennem min hjemmeside.

Kærligst Liva.

Liva Manghezi. Digital journalist, community manager og projektleder. Web: www.livamanghezi.com

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.