Kan man bruge sin intuition som kompas?

Indimellem bliver man nødt til at slukke for støjen for at høre sin egen stemme. Til gengæld kan resultatet og vejen til målet være nemmere end at stirre insisterende ind i skærmen for at finde svaret. Hvordan balancerer man det rationelle og det intuitive – jeg ved det ikke med sikkerhed, men her er mit bud.

Indimellem ville det være rart, hvis man kunne finde svar på alle sine spørgsmål i en stor håndbog. Bladre frem til emnet og så vupti kende svaret. Men sådan er verden ikke skruet sammen. En af de ting, jeg bed mærke i, mens vi rejste ud, var at min evne til at finde svar – og ord, da jeg er meget skrivende – kom hurtigt og let til mig. Jeg har altid interesseret mig for det spirituelle og intuitive, og det har fået mig til at dykke ned i emnet med andre briller på.

Kan man balancere det rationelle og det intuitive, hvad siger forskningen?

Store ledere stoler på deres intuition

Stigende mængder af datapunkter giver os ny indsigt, der beriger vores liv, men øger også graden af kompleksitet. De ledere, der er mest succesfulde, er dem, der tør stole på deres mavefornemmelse til at træffe beslutninger ifølge KPMG 2016 og PwC Global Data and Analytics Survey. Selv aktieinvestering baseret på intuition giver bedre resultater, end når beslutningen alene er baseret på et rationelt grundlag viser en undersøgelse fra det tyske Max Planck-institut. Den bedste vej til at træffe store beslutninger på kort tid er luft i kalenderen. Det gør det muligt at løfte blikket og se helheden.

Men hvordan gør man så?

En af de ting jeg læste, var en øjenåbner for mig, idet jeg altid har betragtet forskere som rationelt drevne personer, men det sjove er, at selv forskere er drevet af deres intuition eller mavefornemmelse. Det er sådan, hypoteser opstår. Bagefter begynder arbejdet så med at bevise hypotesen ved at arbejde baglæns. Den måde at arbejde på, har jeg virkelig taget til mig.

Min oplevelse er, at min intuition bliver forstærket, når jeg er i nye kulturer, får nye indtryk og oplever nye ting. Samtidig står det også klart for mig, at når min kalender bliver for kompakt, så oplever jeg det slet ikke på samme måde. Så er der kun en vej, og det er hårdt arbejde foran skærmen. Størstedelen af de klummer jeg har skrevet til Børsen og Finans.dk har jeg skrevet disposition til på dørtrinnet til huset i Spanien. Lige midt i solnedgangen. Lige på det tidspunkt, hvor hjernen skulle holde fri og slappe af, så kom ideerne strømmende. Bagefter har jeg brugt tid på at finde kilder og raffinere teksten.

Nye oplevelser rimer på inspiration og intuition. Det må være hovedargumentet for at pakke sydfrugterne og rejse ud i verden igen.

Mød Helle Rosendal. 

En gang om måneden vil du kunne møde vores nye faste skribent Helle, som deler sine synspunkter om den frie livsstil og iværksætteri.

Nye oplevelser rimer på inspiration og intuition. Det må være hovedargumentet for at pakke sydfrugterne og rejse ud i verden igen.

Om Helle Rosendal

Helle Rosendahl (1985) er stifter af Storytelling Akademiet, der hjælper iværksættere og større organisationer med at skabe stærke fortællinger med afsæt i passion, der gør en forskel rent strategisk og på bundlinjen.

I januar 2020 sagde hun op i Microsoft og rejste 5 mdr. til Spanien med sin familie, der består af hendes mand og to børn. De kom tilbage til Danmark i sommeren 2020, så deres datter kunne starte i skole i Danmark. Helle er klar på mere eventyr, og hendes mål er at skabe en virksomhed, der giver hende frihed til at arbejde, hvor hun har lyst.

Helle er storyteller by heart, og hun er eminent til at skabe stærke fortællinger, der gør en forskel rent strategisk og på bundlinjen. Hun har tidligere været ansat som Storyteller i Microsoft Danmark, og det var her, hun i særdeleshed fandt sin passion for strategisk storytelling. Hun har en konsulentbaggrund og har arbejdet for dels et PR-bureau samt et af Danmarks førende bureauer inden for finansiel kommunikation og investor relations. Inden hun kom til Microsoft, var hun en del af presseteamet i Maersk Gruppen, hvor hun arbejdede med at positionere Maersk som thought leader inden for global handel.

Anerkendelse: Hun er tildelt to priser i Mircosoft for storytelling, the Comms Cup EMEA Region (nov17) samt The Global Communications Excellence Award i kategorien ‘Captivating the audience’, der uddeles årligt (maj18).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.