Klumme til Freeliving, marts 2021
Mød vores faste ekspert Helle Rosendal, der i denne klumme fortæller om hendes første år som iværksætter.
Mit første år som iværksætter
Det er et år siden, jeg sagde farvel til fast løn, frokost og gode kolleger. Her kommer tre ting, jeg primært har lært ved at starte egen virksomhed og udleve min drøm om en hverdag fyldt med eventyr og ambitiøse karrieremål. Forhåbentlig kan det også hjælpe dig på din rejse.
- Sæt nogle klare mål
Jeg oplevede en følelse af uendelig mange muligheder, da jeg sagde op for at rejse ud i verden og samtidig forfølge mine drøm om egen virksomhed. Det var fantastisk, men også lidt overvældende, at alle veje var åbne. Det hjælper mig at definere nogle klare mål for mig selv og for min forretning, og det er nemmere at arbejde hen imod et mål, hvis man ved, hvilken retning man skal gå i. Det at sætte mål handler for mig at se, ikke kun om at være ’hardcore’ ambitiøs. Det handler også om at gøre det nemmere for en selv, så man ikke går over åen efter vand.
2. Du kan meget mere, end du tror
Det leder til det næste punkt. Du kan meget mere, end du selv tror. De første mål, jeg satte for mig selv, følte jeg, var tårnhøje. Men jeg har indset, at man kan meget mere, end man selv tror.
3. Du er summen af dit nærmeste netværk
Det er enormt vigtigt at omgive sig med mennesker, der gør ens drømme realiserbare. Forvandler drømmen til en konkret plan, du kan føre ud i livet. Du skal selvfølgelig ikke skifte dine barndomsvenner ud, men find en håndfuld mennesker, der deler dine drømme, og viser dig hvilken vej, du kan gå. Freeliving er selvfølgelig ret oplagt, og jeg henter selv meget inspiration hos Mille, Cille og resten af slænget. Fordi de viser mig, at man netop kan være ambitiøs og rejselysten på samme tid.
En af mine største læringer fra sidste gang, vi rejste ud, var primært, at det var ret nemt. Fra vi tog beslutningen, til vi gik ombord i flyet til Spanien, gik der 5 uger. Vi havde tre kufferter med, men jeg har aldrig følt mig så rig på livet. Jeg VIL opleve det igen. Jeg har været lidt forbeholden med at dele mine rejsedrømme, fordi det måske ikke harmonerer med at ’opbygge en sund forretning, der kan vækste’.
Men. Der er er stort men. Mange af mine kunder har præcis de samme drømme. Og så er det jo helt skørt, hvis jeg ikke tør stå ved mine egne og (forhåbentlig) på sigt vise, at man godt kan lige præcis dét, man drømmer om – og bruge hele verden som sin arbejdsplads. Jeg har lige ansat min første medarbejder, og det er en vigtig milepæl for mig personligt og for min forretning.

Mød Helle Rosendal.
En gang om måneden vil du kunne møde vores nye faste skribent Helle, som deler sine synspunkter om den frie livsstil og iværksætteri.
Mange af mine kunder har præcis de samme drømme. Og så er det jo helt skørt, hvis jeg ikke tør stå ved mine egne
Om Helle Rosendal
Helle Rosendahl (1985) er stifter af Storytelling Akademiet, der hjælper iværksættere og større organisationer med at skabe stærke fortællinger med afsæt i passion, der gør en forskel rent strategisk og på bundlinjen.
I januar 2020 sagde hun op i Microsoft og rejste 5 mdr. til Spanien med sin familie, der består af hendes mand og to børn. De kom tilbage til Danmark i sommeren 2020, så deres datter kunne starte i skole i Danmark. Helle er klar på mere eventyr, og hendes mål er at skabe en virksomhed, der giver hende frihed til at arbejde, hvor hun har lyst.
Helle er storyteller by heart, og hun er eminent til at skabe stærke fortællinger, der gør en forskel rent strategisk og på bundlinjen. Hun har tidligere været ansat som Storyteller i Microsoft Danmark, og det var her, hun i særdeleshed fandt sin passion for strategisk storytelling. Hun har en konsulentbaggrund og har arbejdet for dels et PR-bureau samt et af Danmarks førende bureauer inden for finansiel kommunikation og investor relations. Inden hun kom til Microsoft, var hun en del af presseteamet i Maersk Gruppen, hvor hun arbejdede med at positionere Maersk som thought leader inden for global handel.
Anerkendelse: Hun er tildelt to priser i Mircosoft for storytelling, the Comms Cup EMEA Region (nov17) samt The Global Communications Excellence Award i kategorien ‘Captivating the audience’, der uddeles årligt (maj18).


